قهرمان کوچک يک سياره خيالي!


 






 
تخيل و بازي هاي تخيلي کودکان به رشد مهارت هاي اجتماعي آنان کمک مي کند. کودکان هنگامي که بازي هاي تخيلي مي کنند، در واقع به دنبال کشف روابط بين اعضاي خانواده، دوستان و همکاران هستند و از اين طريق درباره نحوه ارتباط و برخورد افراد چيزهاي بيشتري مي آموزند؛ مثلاً در دکتر بازي، کودک با کمک تخيل خود مي فهمد که چگونه پزشکان از بيمارانشان مراقبت مي کنند يا در خانه بازي، کودکان احساس والدين نسبت به فرزندانشان را بيشتر و بهتر درک مي کنند. بازي هاي تخيلي سبب مي شود کودکان نسبت به ديگران احساس همدردي کنند و آنها را به سوي بازي هاي گروهي، منصفانه و همکاري سوق مي دهد . به طور کلي تخيلي در کودکان موجب اثرات مفيدي است از جمله:
$1-اعتماد به نفس: گاهي کودک خود را قهرماني که از يک سياره دفاع مي کند، تجسم مي نمايد. اين تخيلات، به او کمک مي کند تا به توانايي ها و استعدادهاي خود اعتماد پيدا کند.
$2-تمرين مهارت هاي زباني: کودکان هنگام بازي هاي تخيلي با دوستانشان بسيار زياد صحبت مي کنند. اين عمل موجب تقويت واژه ها، اصلاح ساختار جمله ها و همچننين تقويت مهارت هاي ارتباطي در آنها مي شود.
$3-مهار ترس: هنگامي که کودک نقش يک غول بزرگ را بازي مي کند، ترس او از اين موجود خيالي کم مي شود؛ همچنين اين بازي ها امکان تخليه احساسات آزاردهنده را به کودک مي دهد.
$4-تقويت رشد عقلاني: استفاده از تخيلات شروع تفکرات انتزاعي است. کودکي که مي تواند در تلي از شن و خاک قصر يک پادشاه را تصور کند يا از گل کيک خوشمزه اي درست کند، در واقع در حال يادگيري تفکر نمادين است. اين مهارت در دوران مدرسه که کودک بايد نمادهاي ارقام و حروف و نظاير آنها را ياد بگيرد، بسيار کارآمد است. براي کمک به رشد تخيلات در کودکان بايد هر روز براي آنها کتاب بخوانيم. داستان ها امکان شناخت دنياهاي جديد و افراد جديد را به کودکان مي دهند.
منبع: کانون خانواده 229